Xlera8

Firmament-anmeldelse: Spennende reise med ujevn VR-støtte

Firmament, utviklet av Myst-skaperne Cyan, bringer med seg et mangelfullt, men underholdende puslespilleventyr, selv om PC VR-støtte går glipp av målet. Les videre for vår fullstendige Firmament VR-anmeldelse.

[Innebygd innhold]

Firmamentet begynner på en spennende tone. Du våkner inne i en iskald hule, møtt av en mystisk tilsynekomst som representerer din avdøde mentor. Hun gir deg i oppgave å opprettholde denne verden og tilbyr ensidig utstilling som formidler hennes ensomhet godt, selv om stemmeskuespillet ofte føles flatt. Likevel er det en glede å utforske de tre rikene. Når du reiser mellom dem fra et knutepunkt kalt The Swan, spenner landskapet fra vakre snødekte fjell til tiltalende steampunk-hager.

Fakta

plattformer: PC VR via Steam. PSVR 2 versjon planlagt
Slipp Dato: Ut nå
Utvikler: Cyan verdener
Pris: $34.99

Å opprettholde de tre rikene involverer for det meste den tidvis komplekse gåteløsningen som Cyan er kjent for, ved å bruke et flerbruksverktøy kalt Adjunct. I VR tar du den fra din side, sikter mot målet og trykker på avtrekkeren for å aktivere. Når den er godt festet, vri den til venstre eller høyre for spesifikke kontroller, som å heve og slippe en krankrok.

Skjermbilde av Firmament

Funksjoner veksler mellom å åpne dører eller senke broer til bevegelige plattformer og kontrollere kraner. Det som er her er ikke noe spesielt revolusjonerende, og cyan-fans vil sannsynligvis finne denne gammeldagse designen noe kjent. Løsninger er ikke alltid åpenbare, så vær grundig i utforskningen og hold et øye med eventuelle stiger. Tilbakesporing i ethvert spill kan bli kjedelig, men i VR føles det forsterket.

Dette er ikke det lengste eller vanskeligste spillet, og Firmaments langsommere tempo krever tålmodighet, selv om jeg ble investert i hovedmysteriet. Hva skjedde med de tidligere keeperne? Hvem var min mentor? Hvorfor er jeg alene? Alle spørsmål jeg stilte. Hovedhistorien håndterer verdensbygging godt, men den bredere kunnskapen kommer til kort. Journaler, brev og annet tilleggsinnhold fanget rett og slett ikke min interesse – det hele føles uinspirert.

Det er verdt å nevne at i studiepoengene noterer Cyan bruken av 'AI Assisted Content' for stemmeskuespill, ulike kunstverk, journaler, kick~~POS=TRUNC støttespillerinnhold og mer. Gitt den nylige debatten AI har forårsaket i kreative kretser, vil det å ta opp de bredere bekymringene her kreve en lengre samtale enn denne anmeldelsen tillater. Jeg tror imidlertid at dette valget var til skade for Firmament. Det er en bemerkelsesverdig kvalitetsforskjell mellom disse aspektene og hovedhistorien.

Skjermbilde av Firmament

Når det gjelder PC VR-støtte, ga Firmament lyst på mer. I åpningsområdet fant jeg et bord fylt med små gjenstander, men alt satt fast på plass utover lesbare bøker, noe som reduserte nedsenkingen betraktelig. Interaktivitet mangler over hele linja, og selv disse bøkene føles litt vanskelige når du blar rundt. Jeg er takknemlig for VR-støtte er inkludert, men det føles virkelig valgfritt.

Gitt studioets historie med VR gjennom 2020-tallet Myst remake og autopsy, det er skuffende at et så erfarent studio som Cyan Worlds ikke tok denne VR-støtten videre. Problemene mine med den bredere læren til side, utforskning føles fint, og det forsterkes av det avanserte visuelle bildet, som er fantastisk. Når hvert rike tilbyr betydelig variasjon, lukter det bortkastet potensial.

Firmament – ​​Komfortinnstillinger

Firmament støtter kunstig bevegelse og teleportering, ved hjelp av hode- og kontrollerbasert bevegelse. Du kan velge enten snap-turning eller et jevnt-sving-kamera, som tilbyr justerbare hastigheter og snap-grader. Å bytte den dominerende hånden din støttes, sammen med sittende og stående spill, pluss rask stigereise når du utforsker. Døden skjer ikke i Firmament, men hvis du glipper gjennom kartet, lar pausemenyen deg teleportere tilbake til sikkerhet.

Problemer med PC-ytelse bare forsterker dette ytterligere. Nesten tre uker siden den ble lansert, har Cyans ytelsesoppdateringer tilsynelatende forbedret ting, men å spille over middels innstillinger ga meg litt grumsete bilder og merkbare artefakter. For full åpenhet kjører PC-en min en GeForce RTX 2070, som går over minimumsspesifikasjonene, men som ikke helt treffer anbefalte spesifikasjoner.

Skjermbilde av Firmament

Til lagets ære foretrakk jeg fortsatt å spille i PC VR-modus fremfor flatskjerm, ettersom bevegelseskontroller føles betydelig bedre å bruke. Når jeg spiller på både skrivebordet mitt med en Xbox-kontroller og en Steam-deck, føltes det klønete å bruke skulderknappene og høyre pinne når jeg koblet til enheter.

Firmament Review - Endelig dom

Firmament er en tapt mulighet på mange måter, og jeg håpet på mer fra Cyans siste spill. Selv om den kan skryte av sterke bilder og en spennende hovedfortelling, undergraves det av ujevn PC VR-støtte, flat stemmeskuespill og den lite tiltalende bredere læren. Til tross for at jeg brukte omtrent fem år på utvikling, tror jeg dette ville ha hatt stor nytte av ytterligere polering og mindre AI.

Hvis du leter etter et nytt VR-puslespilleventyr, kan Firmament absolutt passe regningen, og langsiktige Cyan-fans vil sannsynligvis finne mye å glede seg over her. Jeg ønsket å like det mer, men med alle forbeholdene ovenfor, kan jeg ikke direkte anbefale det.

UploadVR fokuserer på et etikettsystem for anmeldelser, i stedet for en numerisk poengsum. Våre anmeldelser faller inn i en av fire kategorier: Viktig, Anbefalt, Unngå og anmeldelser som vi lar være uten etikett. Du kan lese mer om vår gjennomgå retningslinjer her.

Chat med oss

Hei der! Hvordan kan jeg hjelpe deg?